Pagina Principala | Sanatate | Oboseala si Surmenajul

Oboseala si Surmenajul

De
Marime caractere: Decrease font Enlarge font
Oboseala si Surmenajul
Munca excesiva suprasolicitartea si incordarea psihica,noptile nedormite sunt considerate ca parte integranta a vietii obisnuite.Fie ca este vorba oameni de afaceri ,de elevi sau studenti ,de muncitori la fabrica sau de femei casnice,toti aceia in a caror viata echilibrul dintre activitate si repaus este rasturnat in favoarea suprasolicitarii vor resimti urmarile abuzurilor indelungate. De altfel in societatea moderna,medicii constata ca cel m ai frecvent simptom de care se plang pacientii in timpul este oboseala.

CARE ESTE ROLUL OBOSELII?

Oboseala fiziologica are un rol pozitiv,si anume acela de a semnaliza si de aproteja organismul de consecintele epuizarii extreme.Cu alte cuvinte ,oboseala se aseamana cu becul rosu,,care ne atrage atentia asupra imineneteigolii rezervorului de energie al corpului,aducandu-ne aminte de necesitatea intreruperii temporare a efeortului efectuaut,pentru ca aorganismul sa ai ba ragaz a se reface.

SURMENAJUL


Oboseala obisnuita care are o stare normala,care apare dupa solicitare si dispare dupa repaus.Surmenajul este oboseala acumulata,in care rezervele organismului sunt secatuite.Surmenajul cedeaza mai greu si necesita instituirea unui program complex de combatere a oboselii.
Surmenajul se manifesta in timp cu numeroase simptome de cele mai multe ori mascate .


Astenia fizica este unul dintre cele mai importante semne si se traduce prin senzatia de molessala accentuata,de slabire a fortei musculare.Persoana in cauza constata ca efectueaza cu mai multa greutate unele activitati fizice,profesionale,observa ca oboseala se instaleza mai repede si este mai accentuata.
Astenia psihica este si ea de multe ori prezenta ,facandu-si simtita prezenta sub masca celor mai deiverse simptome:dezinteres(apatie,inertie,lipsa de participaresi initiativa),sentimente de neputinta si nesiguranta.Pot sa apara tulburari de memorie,dificultati de invatatre ,raspunsuri mai lente si gresite ,reducerea atentiei etc.
Pe un alt plan,aceasta oboseala cronica duce de asemenea la instabilitate emotionala.Individul oscileaza de a stari de fericire la stari de depresie si invers.Din pricina neraspandirii,reactiilor ,apar frecvent izbucniri de manie ,nerabdare ,frustrare.Respectul de sine scade si deseori apar indoielei cu privire la propriile valori.

Pe langa astea se poate constata o scadere reala a efecientei in munca si scaderea rezistentei organismului la infectii.

CUM PUTEM COMBATE SI PREVENI OBOSEALA?


Odihna zilnica-Somnul constituie o perioada reparatorie a organismului.Nevoia de somn difera in functie de varsta:nou-nascut:21-22 ore;1-4 ani :14-18 ore;la 15 ani :8-10 ore,la adult:7-8 ore,la varstinici:5-7 ore.Exista diferente apreciabile si intre indivizii normali.Unii oameni necesita mai putin son decat altii.In acest sens,sunt de notorietatae cazul lui Napoleon,al carui somn nu depasa 3 ore pe noapte si cel al lui Edison care dormea doar 4 ore.
Privarea indelungata de somn este insotita de o serie de tulburari psihice printre care aparitia iluziilor si a halucinatiilor.Chiar o singur anoapte alba paote sa aiba efecte adeverse.Un cercetator de l aUniversitatea Stanford a aratat ca organismul nostru tine evidenta "datoriei de somn" si daca privare de somn in timpul unei nopti nu este compensta curand,organismu va incerca sa-si recupereze singur "datoria" prin aparitia picotelii in cele mai neasteptate momente.
Odihna saptamanala-Rezervati-va o zi de odihna in fiecare saptamana.Viata noastra este in general o lupta ,dar nu este bine sa fie continua,neintrerupta.Avem nevoie de momente si zile de recreeere.
Odihna anuala-orice om care munceste isis merita concediul si orice elev sau student are dreptul l avacante.Faceti tot ce depinde de dvs. ca ,pe timpul concediului ,sa va deprindetti si sa va detasati realmente de problemele de serviciu.
Odihna activa-Oamenii de stiinta care au studiat functionalitate creierului au constatat ca alternarea diferitelor forme de angajare activa creste potentialul energetic al organismului

Aboneaza-la feed-ul de comentarii Comentarii (0 adaugat)

total: | afisate:

Adauga comentariul tau

  • Bold
  • Italic
  • Underline
  • Citeaza

Te rugam sa introduci codul din imagine:

Captcha
  • Trimite la un prieten Trimite la un prieten
  • Printeaza articol Printeaza articol
  • Articole in format text Articole in format text

Marcat ca si:

Nu sunt cuvinte adaugate pentru acest articol

Da o nota la articol

4.38